Get Adobe Flash player

„Együtt egymásért” közösségformáló tréningsorozat

2011. április 16-17.

Őrtilos

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium a Gyermek és Ifjúsági Alapprogramon keresztül a Tudat Mezsgyéjén Alapítványt pályázati támogatásban részesítette.

Az alapítvány az Alapprogram „Fiatalok közösségformáló, közösségfejlesztő tevékenységeinek, az ifjúsági képviselet fejlesztésének, az ifjúsággal foglalkozó szakemberek tapasztalatcseréjének, szakterületi és ágazatközi együttműködésének támogatására” elnevezésű pályázati kiírásra adta be pályázatát, melyet sikeresen meg is nyert.

A tréningsorozatba 28 fiatalt, 20 fogyatékossággal élő és 8 ép személyt vontunk be.

A tervezett hétvége előtt két héttel a gelsei önkormányzat visszamondta szállásunkat, mert egész április hónapra lefoglalta a turistaházukat egy nagyobb csoport. Szerencsére erre az időpontra az őrtilosi Éltető Világ Turistaszállón sikerült csoportunk számára szállást találni.

Magyarszerdahelyről a 6.45-kor induló vonattal ment be a csoport Nagykanizsára, ahonnan rövid várakozás után továbbutaztunk Őrtilosba. Amikor leszálltunk a vonatról szemerkélő esőben sétáltunk fel a drávai magaspart tetején fekvő szállásunkra. Emiatt előzetes elképzeléseinket felcseréltük és csapatépítő játékokkal kezdtük a hétvégét. A fogyatékossággal élő és ép résztvevők is már rögtön az első játékban feloldódtak, mindenki teljes átérzéssel vett részt. A második játék során - ami különösen a bizalomra épített – már nem volt különbség ép és fogyatékossággal közt élő között, egyenrangú félként teljesítette mindenki a feladatokat.

Néma figyelem  Átkelés a folyón

A bemelegítő játékok után elindultunk túrázni az őrtilosi szőlőhegyeken keresztül. Először az utunk a Szent Mihály dombra vezetett. A domb tetejéről megcsodáltuk a Mura betorkollását a Drávába. A településről, a környező tájról, látnivalókról interaktív előadás formájában beszéltem a résztvevőknek. A déli harangszó a domb tetején ért minket, ezért láthattuk a harangozást is a névadó dombról elnevezett templomban, a gondnok pár szót szólt a templomról. Ezután elindultunk tovább, célunk a Festung dombja volt. A Festungot lentről, a meredek lépcsőkön másztuk meg, nagy élmény volt mindenki számára már maga a domb meghódítása és a kilátás is. A Festungot a Dráva part egyik legszebb kilátóhelyének tartják.

A csoport  A Festungon

Az ellátottak és az ép személyek is nagyon élvezték a túrát, vidám hangulatban telt az utunk. A szállásra visszaérve nekiálltunk a vacsora közös készítésének, a vacsora paprikás krumpli volt, melyet bográcsban, szabadtéren készítettünk el. Amíg az étel főtt, a Valkonyáról ismert gyümölcsjátékot játszottuk, pillanatok alatt megoldották a csapatok a feladatot.

A vacsora kicsit korábban kézült el, mint amire számítottunk, de a túra után megéhezett résztvevők a hatalmas adag krumplit pillanatok alatt elfogyasztották.

Vacsora után az épületben késő estig játszottunk. Először 13+1 találatos totót töltöttek ki csapatokban a résztvevők, melyet a túrán elhangzottakból és látottakból állítottunk össze. A totót meglepően jó eredménnyel töltötték ki a csapatok.   Majd felváltva szerepeltek a közösségépítő és szórakoztató játékok, mindegyiket nagyon élvezték a lakók. Az első tréningen még kicsit idegenkedtek az értelmi sérült személyek a számukra szokatlan közösségépítő játékoktól, ezen a második tréningen ugyanolyan lelkesedéssel teljesítették, mint a szórakoztató jellegű játékokat.

Készül a paprikáskrumpli  Közös főzés

Másnap a csapat nagyon korán felkelt ébresztés nélkül is. A korai reggeli után a szálló udvarán reggeli tornaként sor-és váltóversenyen vettek részt csapatokba osztva a résztvevők. A feladatokat mindenki teljesítette, először ép résztvevőink korainak tartották az időpontot a szabadban történő mozgáshoz, de a játékok megkezdése után ellenállásuk már megszűnt, és folyamatosan buzdították  fogyatékossággal élő csapattagjaikat.

9 órára érkezett hozzánk Zöldvári Ákos a Duna-Dráva Nemzeti Park természetvédelmi őre, akivel megtekintettük a Mura, Dráva vidékét, bányatavakat és a dús, ritka, vegetációt. Ákos gyakran megállt és nagyon sok információt mondott a csoportnak, a résztvevők rengeteget kérdeztek tőle, nagyon sok minden után érdeklődtek.

A szálláson vetítést is tartott nekünk a nemzeti parkról. Közben meghozta a szálló üzemeltetője ebédünket. Az ebéd után közösen kitakarítottuk a szállásunkat, majd az udvaron megtörtént a csapatok közti játékok eredményhirdetése is, melyet a Delfinek nyertek meg.

Az eredmény után megbeszéltük tapasztalatainkat, a két tréning vezető: Bakos Gerda és Magyar Angéla is elmondta  véleményét, majd utána mindenki elmesélhette élményeit a  tréninggel kapcsolatban. A résztvevők körében a legáltalánosabb vélemény az volt, hogy már alig várják, hogy részt vehessenek a tréningsorozat záró hétvégéjén, amit már most nagyon várnak.

A Dráva partján egy határkő mellett  Szabadtéri játékok

A hétvégén mindenki nagyon jól érezte magát, nagyon jól működött a közösségépítés, teljesen egyenrangúként viselkedett  és játszott az ép személy és a fogyatékossággal élő, a segített és segítő. Mint, ahogy az első tréning alkalmával, most is megvalósult az „együtt egymásért” elv.

Magyarszerdahely, 2011. április 18.